Frumusetea a jucat intotdeauna un rol in societate care nu trebuie subestimat. Dar ce este frumusetea si ce sunt idealurile de frumusete? Ce rol joaca retelele sociale in raport cu idealurile actuale de frumusete? Oferim o scurta privire de ansamblu.
Definitia idealului de frumusete
In timp ce frumusetea este un termen indefinibil si poate fi evaluat foarte individual, idealurile aplicabile de frumusete pot fi descrise destul de specific.
Un ideal de frumusete este acordul larg specific epocii si culturii despre ceea ce este considerat frumos si de dorit. Mai ales ca este greu de obtinut si are o anumita valoare de raritate. (Sursa: Idealurile de frumusete feminina ale lumii occidentale. Concepte si consecinte teza de licenta, 2014)
Idealurile actuale de frumusete
Idealurile de frumusete depind – asa cum sugereaza deja definitia – de cultura si perioada de timp respective. De exemplu, in triburile africane si sud-americane, urechile si buzele marite (asa-numitele „placi de buze”) sunt considerate un semn de frumusete, in timp ce in India se aplica urmatoarele: cu cat pielea este mai deschisa, cu atat femeia este mai frumoasa.
In lumea occidentala, cele mai importante trei criterii de frumusete ale corpului feminin sunt subtirea, fitnessul si tineretea , care impreuna simbolizeaza „ sexiness” . Ochii mari, expresivi, parul lung si pometii proeminenti sunt, de asemenea, considerate trasaturi de frumusete.
Un prim exemplu in acest sens este Pamela Reif, cea mai de succes bloggerita germana de fitness, cu peste 7 milioane de abonati fiecare pe Instagram si YouTube. Profilul ei de Instagram este plin de poze in care isi arata perfect corpul.
Idealuri de frumusete pe internet
Internetul, in special retelele sociale, contribuie in mod semnificativ la raspandirea idealurilor actuale de frumusete. Asa se prezinta de obicei celebritatile si influencerii si se pun in scena perfect stilati. Nu se sfieste de la editarea imaginilor si asa se intampla din cand in cand sa iasa la iveala un faux pas Photoshop, de exemplu pentru ca fundalul este distorsionat. Atunci este imediat clar: aici s-a inselat.
Consecintele productiilor aparent perfecte sunt inevitabile, deoarece influencerii sunt „startele pop” ale generatiilor tinere si sunt vazuti de tineri ca modele care sunt imitate . Imitatia variaza de la aspect, gesturi si expresii faciale pana la locurile vizitate.
Fetele tinere acorda deja o mare importanta aspectului perfect, de exemplu pe conturile lor de socializare (in special Instagram) si fac peste 20 de incercari de a face fotografia presupusa perfecta in ipostaza perfecta (copiata de la influenti). Imaginile sunt de obicei post-procesate si impodobite. Individualitatea este adesea cautata in zadar, pe masura ce imaginile devin din ce in ce mai asemanatoare datorita numeroaselor imitatii.
Probleme ale perfectiunii in scena
In timp ce oamenii in realitate devin din ce in ce mai corpulenti , idealul de frumusete pentru femei corespunde unei staturi foarte delicate si delicate si, prin urmare, difera mult de realitate. Nemtoaica medie are doar 1,64 m inaltime, cantareste in jur de 68 kg si poarta marimea 42/44 – deci foarte departe de idealul care ni se prezinta in mod disproportionat pe retelele de socializare si in reclama.
Adevarul este: traim intr-un fel de cultura Photoshop in care ne confruntam constant cu „imaginea corporala perfecta, idealizata”. Aceasta confruntare constanta va poate face sa nu va mai simtiti confortabil cu propriul aspect real si sa va comparati in mod constant. Acest lucru poate promova o asa-numita tulburare a imaginii corporale . Tulburarile de imagine corporala ii fac pe cei afectati sa se simta urat fata de corpul lor si sa creada ca altii le percep in acelasi mod . In cel mai rau caz , o astfel de tulburare poate duce si la alte boli psihice si psihosomatice, cum ar fi depresia si tulburarile de alimentatie. In special pentru copiii si tinerii care sunt inca in faza de crestere, poate fi deosebit de periculos sa urmaresti un ideal prea slab, de exemplu cu diete nesanatoase sau cu prea multa miscare.
Contracararea perfectiunii pe internet
Din fericire, acum exista multi bloggeri si influenceri care lupta impotriva imaginii corporale perfect puse in scena si le place sa se arate needitate, chiar si intr-o zi proasta sau intr-o ipostaza destul de nemagulitoare, pentru a demonstra ca nimeni nu este perfect. Folosind diverse hashtag-uri , cum ar fi #formorerealityoninstagram sau #nofilter, utilizatorii impartasesc informatii despre viata lor normala cu probleme normale, pete ale pielii, celulita si multe altele
Madita Dorn , o influenta de succes din zona Stuttgart, este un bun exemplu de realitate pe retelele sociale. Apare nemachiata, cu vergeturi si uneori cu barbie dubla si rulouri mici pe burta.
Celeste Barber face un pas mai departe si recreeaza ipostaze intr-un mod foarte umoristic, aratand cat de absurde sunt unele productii si cum arata ele cand sunt recreate intr-un cadru normal cu greutate medie.
Frumusetea este un termen larg si, in cele din urma, se afla intotdeauna in ochiul privitorului. Cu toate acestea, idealurile de frumusete pot fi definite destul de specific si variaza in functie de cultura si perioada de timp. Retelele sociale contribuie in mod semnificativ la raspandirea idealurilor inguste de frumusete, care pot avea consecinte devastatoare. Contramiscarea, in care sunt prezentate corpuri si forme normale, naturale, precum si imagini imperfecte si neimpodobite, devine din ce in ce mai mare, ceea ce poate fi privit cu siguranta ca fiind foarte pozitiv.