More

    21 de filme coreene cu scenarii imprevizibile din ultimii ani

    De-a lungul ultimilor douazeci de ani, au existat multe voci care au afirmat ca cinematograful din Coreea de Sud este unul dintre cele mai stimulatoare si de cea mai buna calitate de pe scena internationala. O fabrica de povesti incitante, cu un tratament narativ unic si cu o facilitate uluitoare de a aduce pe marele ecran scenarii imprevizibile.

    Victoria coplesitoare a lui „Paraziti” la ultima ceremonie a Oscarului a pus in sfarsit industria sud-coreeana in ochii localnicilor si strainilor din intreaga lume , invitand telespectatorii neofiti sa guste cateva dintre numeroasele delicii pe care ni le-a oferit tara asiatica.

    Pentru toti cei care doresc sa-si extinda biblioteca de filme, aici va aduc aceasta selectie cu cele 21 de filme sud-coreene preferate lansate in ultimele doua decenii . S-ar putea sa-ti lipseasca titluri precum „The Berlin File”, „The Yellow Sea”, „Dos Hermanas”, „O Day”, „Mother”… Lista ar fi nesfarsita, dar le-am pastrat pe cele care mi-au placut cele mai multe. Marcat din tot ceea ce m-am putut bucura. Incepem!

    „Encontre al diablo” („Am vazut diavolul”, 2010)

    Regizor: Kim Jee-woon

    Distributie: Lee Byung-hun, Choi Min-sik, Jeon Gook-hwan, Oh San-ha, Kim Yun-seo

    Primul contact cu cinematografia sud-coreeana a fost in 2010, in cadrul Festivalului de la Sitges, cu acest thriller de razbunare salbatic regizat de Kim Jee-woon —de la care veti vedea cateva titluri pe aceasta lista—. S-ar putea sa ramana filmul meu preferat in filmografia tarii asiatice pana in ziua de azi si putine lucrari reusesc sa-ti tina ochii lipiti de ecran in timp ce te plesnesc fara mila. Impresionant indiferent de unde te uiti la el.

    „Amintiri ale crimei (Cronica unui criminal in serie)”

    Regizor: Bong Joon-ho

    Distributie: Song Kang-ho, Kim Sang-Kyung, Kim Roe-ha, Song Jae-ho

    La saptesprezece ani de la lansare, exista multe voci care continua sa sustina lungmetrajul lui Bong Joon-ho drept cel mai bun din intreaga sa filmografie. Nu este de mirare, pentru ca acest thriller cu esenta neo-noir surprinde toata esenta care l-a catapultat pe regizor, intercaland un aspect social cu o constructie de personaje, intrigi si tonuri aproape imposibile in mana oricui altcuiva.

    „Silenced” („Crucible”, 2011)

    Regizor: Hwang Dong-hyuk

    Reparto: Gong Yoo, Jeong Yu-mi, Kim Hyeon-soo, Kim Ji-yeong, Jeong In-seo

    Este clar ca sud-coreenii sunt buni indiferent de genul pe care il cultiva. Un bun exemplu in acest sens este lucrarea lui Hwang Dong-hyuk din „Silenced”, care transforma o drama judiciara standard intr-o poveste sfasietoare, tulbure si tulburatoare, cu un stil de invidiat si o capacitate unica de impact. Daca ai un sentiment prost cand te uiti la „Spotlight”, fii atent cu ea.

    „Hierro 3” („Casa goala”, 2004)

    Regizor: Kim Ki-duk

    Distributie: Seung-yeon Lee, Hee Jae, Kwon Hyuk-ho, Joo Jin-mo, Choi Jeong-ho, Lee Joo-suk

    Desi este de inteles ca are o legiune de adepti, nu sunt deosebit de devotat cinematografiei lui Kim Ki-duk. Dar lui Cezar ce ii apartine Cezarului, pentru ca aceasta drama romantica, care l-a ajutat pe sud-coreean sa castige Leul de Argint pentru cea mai buna regie la Festivalul de Film de la Venetia din 2004, este filmata cu o sensibilitate extraordinara care nu are nevoie de cuvinte pentru a ne face sa simtim un vartej de emotii la suprafata. Prodigioasa.

    „The Chaser” („The Chaser”, 2008)

    Regizor: Na Hong-jin

    Distributie: Kim Yoon-seok, Ha Jung-woo, Seo Young-hee, Park Hyo-ju, Seong-kwang Ha, Jung In-gi

    Intr-o lista cu recomandari de filme coreene facute de dvs. cu adevarat, thrillerele si actiunea vor fi la ordinea zilei si ce exemplu mai bun despre ceea ce ne poate oferi industria sud-coreeana decat cu debutul lui Na Hongjin in lungmetraj film. „The Chaser” concentreaza in doua ore stranse o poveste exemplara despre ucigasi in serie, calculata la milimetru, dar cu spatiu imens pentru surpriza.

    „A Bittersweet Life” („A Bittersweet Life”, 2008)

    Regizor: Kim Jee-woon

    Distributie: Lee Byung-hun, Hwang Jung-min, Jin Goo, Shin Min-ah, Kim Roe-ha, Kim Yeong-cheol

    Poate ca vizionarea unui trailer sau a unui fragment din „A Bittersweet Life” iti da senzatia ca te afli in fata unui tip de productie pe care ai mai vazut-o deja. Acest lucru nu ar fi nerezonabil, deoarece Kim Jee-woon se limiteaza la semnarea unui thriller de actiune tipic; dar regizorul reuseste sa-i dea o cadenta narativa si un stil vizual care transforma cotidianul intr-o mica opera de arta.

    „Omul fara trecut” („아저씨”, 2010)

    Regizor: Lee Jeong-beom

    Distributie: Won Bin, Kim Sae-ron, Kim Tae-hoon, Won Bin, Kim Tae-hoon, Won Bin, Kim Sung-oh

    Daca sunteti in cautarea orgiilor de sange, praf de pusca si oase sparte, in Coreea de Sud veti fi multumiti si de produse care se desprind tangential de omologii lor straini. In cazul „The Man Without a Past”, Lee Jeong-beom deschide cutia de prajituri pentru a ne oferi un spectacol de moarte si distrugere care este asezonat cu o parte din acea viziune poetica atat de tipica tarii asiatice. Rezultatul este esential pentru iubitorii de filme de actiune.

    „Zona comuna de securitate (JSA)” („Zona comuna de securitate”, 2000)

    Regia: Park Chan-wook

    Distributie: Lee Byung-hun, Song Kang-ho, Lee Young-ae, Shin Ha-kyun, Kim Tae-woo, Shin Ha-kyun

    Era o chestiune de timp pana cand maestrul Park Chan-wook sa faca aparitia in aceasta selectie, desi prima mea alegere din filmografia sa nu este una dintre cele mai populare. Acesta este „Zona comuna de securitate”, un thriller de razboi incitant si, in anumite privinte, simplu, care isi concentreaza privirea asupra zonei de securitate care separa Coreea de Nord de Coreea de Sud. Intriga manuala reusita de minune, retinere si o cadenta incitanta pentru un titlu de revendicat printre marile filme de renume.

    „Tren a Busan” („Trenul catre Busan”, 2016)

    Regizor: Yeon Sang-ho

    Reparto: Gong Yoo, Ma Dong-seok, Ahn So-hee, Kim Soo-an, Jeong Yu-mi, Kim Eui-sung

    Imi amintesc de parca ar fi fost ieri ca am plecat cu ochii mari urmarind „Train to Busan” in timpul editiei din 2016 a Festivalului de la Sitges, unde a castigat premiul pentru cea mai buna regie si cele mai bune efecte speciale. Iar acest minune al subgenului zombie imbina o inima gigantica cu o natura spectaculoasa care pune pe franghii industria nord-americana, gustand productii precum „World War Z” cu cartofi si fara sa transpire. Un blockbuster de incadrat.

    „Strainul” („곡성”, 2016)

    Regizor: Na Hong-jin

    Distributie: Hwang Jung-min, Kwak Do-won, Chun Woo-hee, Jo Han-cheol, Jun Kunimura

    Pe langa „Train to Busan”, Sitges 2016 ne-a lasat si cealalta mare bijuterie a fanteziei coreene de la sfarsitul deceniului; un „Strainul” care a castigat premiul pentru cel mai bun film asiatic al editiei, cu o fuziune coplesitoare de genuri care se limiteaza la excelenta in aspectele sale formale si narative. Cu o atmosfera unica, un scenariu captivant si o imagine care iti face parul sa stea pe cap, al treilea film al lui Na Hong-jin merita din plin efortul de a depasi cele 156 de minute sufocante ale sale de groaza pura.

    „O zi grea” (Going to the End), 2014)

    Regizor: Kim Seong-hun

    Reparto: Lee Seon-gyun, Cho Jin-woong, Jeong Man-shik, Shin Jung-geun, Dong Mi Shin

    Daca exista ceva care a transformat thrillerul sud-coreean intr-un fel de subgen cult, este gestionarea rasturnarilor sale dramatice si trucurile care se fac de obicei cu structura povestilor. „A Hard Day” este un exemplu perfect pentru a ilustra toate acestea, transformand ziua cainelui agentului Gun-Su intr-un festival de surprize si intorsaturi de poveste care te tine lipit de scaunul tau fara a uita sa razi cateva datorita unui ton mult mai usor. decat te-ai astepta.

    „El bueno, el malo y el raro” („The Good, the Bad, the Weird”, 2008)

    Regizor: Kim Jee-woon

    Distributie: Lee Byung-Hun, Song Kang-ho, Jeong Woo-seong, Yoon Je-Moon, Ryu Seung-soo

    Ne-am revenit cu Kim Jee-woon si imposibilul sau remake din „The Good, the Bad and the Ugly”. Cel de la Seul transforma westernul epic al lui Sergio Leone intr-un spectacol hipervitaminizat, practic fara un singur moment de ragaz care sa se inspire din cel mai bun cinema de aventura. Cu o cadenta narativa care avanseaza cu viteza maxima ca un cal fugit si un tratament vizual uluitor, „The Good, the Bad and the Weird” poate sa nu fie cel mai bun film din aceasta selectie, dar arata ca, chiar si pentru raritati, coreeanul cinematograful este cel mai bun.

    „Imperiul umbrelor” („밀정”, 2016)

    Regizor: Kim Jee-woon

    Distributie: Song Kang-ho, Gong Yoo, Han Ji-min, Eom Tae-gu, Park Hee-soon, Lee Byung-hun

    Va promit ca nu va voi deranja din nou cu un alt film Kim Jee-woon si „Empire of Shadows” va fi ultimul al regizorului pe care il includ in selectia mea. Cu un contrapunct clasic destul de neobisnuit pentru revolutionarul Kim, acest thriller de epoca, plasat in anii 1920, dezvaluie falcile cu designul sau fantastic de productie si incheie miscarea cu o performanta principala a lui Song Kang-ho pentru a o incadra. Delicios.

    „Endemoniada” („Povestea completa a cazului de crima Kim Bok-nam”, 2010)

    Regizor: Jang Cheol-soo

    Distributie: Seo Young-hee, Ji Seong-won, Hwang Min-ho, Lee Ji-eun, Park Jeong-hak

    Pe langa virguerias cu intorsaturile dramatice, cinematografia sud-coreeana este asociata, de regula, cu o mana impecabila atunci cand vine vorba de hibridizarea diferitelor genuri. In cazul „Demoniada”, Jang Cheol-soo imbina teroarea si drama intr-un exercitiu de stil furtunos in care tragedia duce la cea mai salbatica razbunare. Un nou exemplu ca lirismul, brutalitatea si emotia pot coexista daca se aplica in ansamblu suficienta sensibilitate si visceralitate.

    „La doncella” („The Handmaiden”, 2016)

    Regia: Park Chan-wook

    Distributie: Kim Min-hee, Kim Tae-ri, Ha Jung-woo, Cho Jin-woong, Moon So-ri, Kim Hae-sook

    Inainte de „Paraziti”, maestrul Park Chan-wook a adus cinematograful sud-coreean in lumina reflectoarelor internationale cu impresionantul sau „Roaba”. Filmul in cauza a captivat festivaluri precum Cannes si Sitges si a strans nominalizari si premii la premii precum BAFTA, Critics Choice si Satellite; recunoasteri mai mult decat meritate daca tinem cont de productia sa geniala, scenariul sau rafinat si rasucit si felul in care reuseste sa intre sub piele pana devine aproape o obsesie.

    „The Host” („Monstru”, 2006)

    Regizor: Bong Joon-ho

    Distributie: Song Kang-ho, Byeon Hie-bong, Park Hae-Il, Doona Bae, Ko Ah-sung, Lee Dong-ho

    Bong Joon-ho face totul bine. De indata ce brodeaza un thriller cu ucigasi seriosi implicati, el realizeaza o epopee post-apocaliptica la bordul unui tren. Cu ‘The Host’, cel din Daegu si-a aratat inca o data talentul cu un kaiju-eiga in stil coreean incitant, spectaculos, imprevizibil, cu personaje la fel de rotunjite ca distributia sa inspirata si cu un suflet incomensurabil.

    „Niebla (Haemoo)” („Haemoo”, 2014)

    Regizor: Shim Sung-bo

    Distributie: Kim Yoon-seok, Park Yoo-chun, Han Ye-ri, Mun Seong-kun, Kim Sang-ho, Lee Hee-jun

    Shim Sung-bo a debutat ca scenarist alaturi de Bong Joon-ho in „Memories of Murder”. Unsprezece ani mai tarziu, Shim a facut saltul la regie cu ‘Niebla’, o drama in marea libera bazata pe evenimente reale cu o calitate de neconceput pentru un debutant in care natura umana este explorata printr-o productie viguroasa si un scenariu incalcit. este o cadere in gol. Uimitor.

    „The Tunnel” („The Tunnel”, 2016)

    Regizor: Kim Seong-hun

    Distributie: Ha Jung-woo, Doona Bae, Oh Dal-su, Lee Sang-Hee, Shin Jung-geun, Nam Ji-hyun

    Uita de „Daylight”, pentru ca dupa fantasticul „A Hard Day”, Kim Seong-hun a pus sub semnul intrebarii clasicul anilor 90 al lui Rob Cohen cu aceasta mare supravietuire . O afisare tehnica si narativa extrem de eficienta, care nu se teme sa cocheteze cu melodrama pentru a demonstra ca atunci cand vine vorba de divertisment, Coreea de Sud nu are nimic de invidiat pe Mecca cinematografiei.

    „Trilogia razbunarii lui Park Chan Wook”

    Regia: Park Chan-wook

    Vom renunta la aceasta selectie cu stil, datorita lui Park Chan-wook si trilogiei sale de razbunare. Alegerea unuia dintre cele trei lungmetraje care il compun si excluderea celorlalte doua este pe cat de complicata, pe atat de nedrept, asa ca de ce sa nu le pastrezi pe toate trei? „Oldboy”, „Sympathy for Mr. Vengeance” si Sympathy for Lady Vengeance” formeaza un trio din cel mai bun cinema pe care ni-l putem imagina; trei bijuterii de incadrat.

    Recente

    Pe acelasi subiect