More

    Racheta Starship pierduta dupa o decolare cu succes

    Boosterul Super Heavy si nava spatiala Starship s-au despartit cu succes dupa decolare, in timp ce Starship si-a aprins motoarele si s-a indepartat. Acest proces a sfarsit prin a distruge rapelul Super Heavy, care a izbucnit intr-o minge de flacari deasupra Golfului Mexic. Dar nava spatiala Starship si-a putut continua calatoria pentru scurt timp.

    Sistemul Starship a facut zborul mult mai departe decat prima incercare din aprilie. Racheta si nava spatiala s-au ridicat de pe rampa de lansare la ora 8 dimineata ET, cu amplificatorul Super Heavy aprinzand toate cele 33 de motoare Raptor. Chiar si in timpul testelor la sol, SpaceX a avut dificultati in a face ca toate acele motoare, grupate impreuna la baza rachetei, sa porneasca constant in acelasi timp.

    Etapa superioara Starship si-a inceput calatoria sambata dimineata prinsa in varful primei etape Super Heavy, o racheta de 232 de picioare (70,7 metri inaltime). Aproximativ doua minute si jumatate dupa ce a urlit la viata si a sarit de pe rampa de lansare, propulsorul Super Heavy si-a consumat cea mai mare parte a combustibilului, iar nava spatiala si-a aprins propriile motoare si s-a desprins.

    Nava spatiala a folosit propriile sase motoare pentru a continua sa se propulseze la viteze mai mari. SpaceX si-a propus sa trimita nava spatiala la viteze apropiate de orbitala, de obicei in jur de 17.500 de mile pe ora (28.000 de kilometri pe ora). Nava a urcat la o altitudine de aproximativ 150 de kilometri deasupra suprafetei Pamantului, ajungand la marginea spatiului.

    Guvernul SUA considera ca 50 de mile (80 de kilometri) deasupra suprafetei Pamantului este marginea spatiului cosmic. La nivel international, linia Karman, situata la 62 de mile (100 de kilometri) deasupra nivelului marii, este adesea folosita pentru a marca granita dintre planeta noastra si spatiu – dar exista o multime de zone gri.

    Echipa SpaceX a asteptat achizitia semnalului de la nava spatiala, dar a spus in timpul transmisiei live ca „a doua etapa a fost pierduta”.

    „Sistemul automat de terminare a zborului din a doua etapa pare sa se fi declansat foarte tarziu in timpul arderii, in timp ce ne indreptam in jos din zona Golfului Mexic”, a spus inginerul aerospatial John Insprucker.

    Sistemul de terminare a zborului este, in esenta, o caracteristica de autodistrugere pe care SpaceX a angajat-o pentru a impiedica nava sa se indeparteze de curs.

    „Boosterul a experimentat o dezasamblare rapida neprogramata la scurt timp dupa separarea etapei, in timp ce motoarele Starship-ului au pornit cateva minute in drum spre spatiu”, a transmis SpaceX pe X, cunoscut anterior ca Twitter. „Cu un astfel de test, succesul vine din ceea ce invatam, iar testul de astazi ne va ajuta sa imbunatatim fiabilitatea Starship, in timp ce SpaceX incearca sa faca viata multiplanetara.”

    Administratia Federala a Aviatiei, care a autorizat astazi zborul de testare al navei, a emis o declaratie dupa zborul de testare.

    „O accidentare a avut loc in timpul lansarii SpaceX Starship OFT-2 de la Boca Chica, Texas, sambata, 18 noiembrie. Anomalia a dus la pierderea vehiculului. Nu au fost raportate raniri sau daune proprietatii publice”, potrivit unui purtator de cuvant al FAA.

    Agentia va efectua o investigatie accidentala pentru a determina cauza principala a pierderii navei, care este o procedura standard.

    „Revenirea la zbor a vehiculului Starship Super Heavy se bazeaza pe faptul ca FAA a stabilit ca orice sistem, proces sau procedura legata de accident nu afecteaza siguranta publica”, potrivit FAA.

    A durat mai mult de patru luni pentru ca FAA sa finalizeze ultima investigatie accidentala dupa zborul de testare al Starship-ului din aprilie.

    Obiectivele navei stelare

    NASA investeste pana la 4 miliarde de dolari in sistemul de rachete cu scopul de a folosi capsula Starship pentru a transporta astronautii pe suprafata lunara pentru misiunea sa Artemis III, care in prezent este programata sa decoleze in 2025.

    Efortul urmareste intoarcerea oamenilor pe Luna pentru prima data in cinci decenii, iar finalizarea cu succes a acestui zbor de testare ar fi adus agentia spatiala americana si SpaceX cu un pas mai aproape de acest obiectiv.

    „Felicitari echipelor care au facut progrese la testul de zbor de astazi”, a impartasit administratorul NASA Bill Nelson pentru X. „Zborul spatial este o aventura indrazneata care cere un spirit de indrazneala si inovatie indrazneata. Testul de astazi este o oportunitate de a invata, apoi zburati din nou. Impreuna, @NASA si @SpaceX vor intoarce umanitatea pe Luna, Marte si nu numai.”

    „Fiecare test reprezinta un pas mai aproape de punerea primei femei pe Luna cu sistemul de aterizare umana #Artemis III Starship. Asteptam cu nerabdare sa vedem ce se poate invata din acest test care ne apropie de urmatoarea etapa”, a spus Jim Free, administrator asociat NASA pentru dezvoltarea sistemelor de explorare, pe X.

    Esecul ar putea insemna intarzieri semnificative pentru dezvoltarea Starship si misiunile cheie aliniate in manifestul sau, in special misiunea Artemis III a NASA. Agentia spatiala americana a folosit Starship in 2021 pentru a servi drept aterizare lunara pentru acea misiune.

    Procesul de „inscenare la cald”.

    Cauza principala a esecului rachetei Starship de sambata nu a fost imediat clara.

    Dar explozia de rapel a avut loc dupa o faza numita „inscenare la cald” pe care SpaceX a incercat-o pentru prima data sambata.

    Metoda a fost folosita pentru a separa nava spatiala si racheta Super Heavy dupa decolare.

    Aproape toate rachetele trec printr-un proces in timpul lansarii numit „separarea etapei”, in care amplificatorul de racheta aflat cel mai de jos diverge de restul rachetei sau navei spatiale.

    Cand SpaceX isi lanseaza racheta Falcon 9, de exemplu, amplificatorul din prima etapa – sau portiunea cea mai inferioara a rachetei – se desprinde de partea superioara a rachetei la mai putin de trei minute de zbor. Falcon 9 face acest lucru folosind impingatoare pneumatice care sunt gazduite in interstageul rachetei sau banda neagra in jurul centrului.

    In schimb, nava spatiala Starship si-a pornit propriile motoare pentru a se impinge departe de propulsorul Super Heavy – si este, in esenta, separare prin trauma de forta contondente.

    Acesta a marcat un moment crucial pentru SpaceX, deoarece se astepta ca organizarea la cald sa fie „cea mai riscanta parte a zborului”, a declarat CEO-ul SpaceX, Elon Musk, in octombrie.

    SpaceX a spus deja ca va considera misiunea un succes daca Starship ar trece peste punerea in scena.

    Dar dupa punerea in scena fierbinte, amplificatorul Super Heavy a inceput sa scape de sub control si a explodat peste Golful Mexic doar cateva clipe mai tarziu. SpaceX a sperat sa reaprinda motoarele Super Heavy si sa-l ghideze catre o aterizare controlata.

    „Stiam ca punerea in scena va fi incredibil de dinamica”, a declarat Kate Tice, senior manager al SpaceX Quality Systems Engineering, in timpul transmisiei live. Stiam ca exista o sansa ca amplificatorul sa nu supravietuiasca, dar vom lua acele date si vom descoperi cum putem face amplificatorul mai bun pentru urmatoarea etapa fierbinte.”

    Initial, nava spatiala a continuat sa se deplaseze dupa separare.

    La aproximativ opt minute dupa decolare, s-au auzit urale rasunand pe tot parcursul controlului misiunii, in timp ce nava se apropia de sfarsitul arderii motorului, punand-o pe o cale spre orbita Pamantului. Dar la noua minute dupa lansare, SpaceX a aratat clar ca a pierdut semnalul video cu Starship.

    Si la aproximativ 11,5 minute de la inceputul zborului, compania a confirmat ca a pierdut date, indicand ca Starship nu zbura conform planului. Apoi, sistemul de terminare a zborului navei spatiale a fost declansat pentru a preveni deviatia de la cursul navei spatiale, punand capat timpuriu zborului de testare.

    Daca totul ar fi mers conform planului, Starship ar fi continuat sa accelereze spre spatiu. Nava spatiala a fost apoi programata sa parcurga aproape o tura completa a Pamantului, cu scopul de a stropi in Oceanul Pacific, langa Hawaii.

    Distrugerea vehiculului la scurt timp dupa decolare amintea de prima incercare de lansare a navei din aprilie. In timpul acelui zbor de testare, mai multe dintre motoarele Super Heavy s-au oprit in mod neasteptat, iar racheta a inceput sa scape de sub control la doar cateva minute dupa decolare. SpaceX a fost fortat sa declanseze functia de autodistrugere a sistemului, aruncand in aer ambele etape peste Golful Mexic.

    SpaceX a avut nevoie de cateva luni pentru a-si reveni din accidentul din aprilie. Compania a fost fortata sa-si reconstruiasca locul de lansare, care fusese rupt in bucati de forta pura a rachetei care isi alimenta motoarele. Compania a implementat, de asemenea, upgrade-uri atat pentru nava spatiala, cat si pentru amplificatorul Super Heavy.

    SpaceX imbratiseaza in mod obisnuit accidente de foc in primele etape ale dezvoltarii rachetei. Compania a sustinut de mult timp ca poate invata cum sa construiasca o racheta mai buna mai rapid si mai ieftin zburand – si ocazional explodand – prototipuri timpurii, mai degraba decat bazandu-se doar pe teste la sol si modelare pe computer.

    Dupa primul zbor de testare exploziv din aprilie, SpaceX a remarcat ca „succesul vine din ceea ce invatam si am invatat o cantitate enorma”.

    Recente

    Pe acelasi subiect