Poate ca nu stiti, dar povestea Twitter, departe de a fi povestea tipica plictisitoare cu investitori si birouri, are o morbiditate care seamana mai mult cu naratiunile tipice de la Hollywood.
Spre deosebire de alte startup-uri din Silicon Valley, succesul Twitter se datoreaza mai mult colaborarii dintre diversi subiecti decat ideii revolutionare a unui singur vizionar.
In momente diferite de-a lungul vietii sale, diversi oameni au oferit idei si leadership care au facut din Twitter una dintre cele mai importante platforme sociale. Bineinteles, aceasta colaborare in grup a fost deloc ideala .
Istoria Twitter: Asa a germinat ideea
Cea mai veche istorie a Twitter incepe in 2004 in apartamentul lui Noah Glass , un programator american care a conceput un proiect numit Odeo: ideea sa de baza a fost posibilitatea de a lasa un mesaj inregistrat in format MP3 atunci cand suna prin telefon, care era gazduit pe Cloud. . Acestui proiect i s-a alaturat ulterior creatorul Blogger.com,
Evan Williams . La scurt timp dupa aceea, Odeo a devenit o platforma de podcasting cu 14 angajati, inclusiv CEO Biz Stone , fostul coleg al lui Williams la Google si designerul Jack Dorsey.
La inceput, Williams a fost doar un consilier si un investitor al Odeo, nu un fondator. Apoi a dobandit un rol mai activ cu statut de co-fondator pana a deveni in sfarsit CEO al companiei.
Din pacate, in acea perioada, Apple a lansat iTunes si Odeo, fara remediu, si-a asigurat caderea in iad. Williams a inteles ca startup-ul trebuie sa se reinventeze sau sa se modernizeze intr-un fel pentru a evita esecul.
Apoi Jack Dorsey a venit cu o idee de a transforma compania. Mai exact: utilizarea SMS-ului pentru a crea conversatii intre grupuri mici de oameni. Glass si Dorsey au inceput curand sa lucreze la aceasta idee si apoi au prezentat-o companiei, au fost incantati. Desi este adevarat ca Williams si Stone nu erau la acelasi nivel de emotie.
Si atunci s-a nascut Twitter, reteaua de socializare de 140 de caractere
Reteaua de socializare s-a nascut in 2006 ca un serviciu intern Odeo si de aici incepe cu adevarat istoria Twitter. Proiectul a avut mai multe nume (Twiiit, Twich, Stat.us), dar Noah Glass a ales in cele din urma „Twttr”, care imita trilul unei pasari .
Denumirea se datoreaza faptului ca la acea vreme exista o tendinta generala a startup-urilor – persista si astazi – de a renunta la vocalele din numele lor (Flickr, Tumblr, Scribd…). Primul tweet din istoria platformei a fost scris de Jack Dorsey pe 21 martie a aceluiasi an si spunea „Just setting up my twttr” (doar ajustand Twttr-ul meu).
Trebuie spus ca limita de 140 de caractere pe tweet-uri care a caracterizat atat de mult Twitter pana de curand nu a fost niciodata din motive creative . Mai degraba trebuiau sa o puna pentru ca nu aveau de ales. Fiind o platforma bazata pe SMS, 140 de spatii a fost limita standard pe care operatorii de telefonie mobila au stabilit-o in protocolul SMS .
Povestea Twitter: „ghinionul” lui Noah Glass
In octombrie 2006, nu se stie prea bine daca pentru ca stiau (in secret) potentialul platformei sau pentru ca nu doreau sa nemultumeasca investitorii in fata eventualelor esecuri viitoare, au cumparat actiuni Twitter si au creat Obvious Corporation .
Odata cu aceasta schimbare, Jack Dorsey a trecut de la designer la a prelua functia de prim CEO, Biz Stone ca director de creatie si Evan Williams ca presedinte. Noah Glass nu a fost atat de norocos pentru ca Williams s-a grabit sa-l concedieze .
Nu este deloc clar de ce, desi se spune ca personalitatile lui Williams si Glass erau foarte diferite si se ciocneau prea mult. In ambele cazuri, Williams a ramas la carma companiei, in timp ce numele lui Glass, din pacate, a fost sters (intentionat) din istoria Twitter .
Twitter triumfa, Jack Dorsey este exmatriculat
In 2007, Twitter devine oficial o companie independenta, iar Jack Dorsey devine CEO. In acel moment, utilizatorii si traficul incep sa creasca semnificativ, trecand de la 20.000 la 70.000 de tweet-uri pe zi .
De asemenea, in luna august a aceluiasi an, un utilizator, Chris Messina, a inventat (intamplator) hashtag-ul , care urma sa fie implementat ulterior pe platforma.
Chris Messina a fost prima persoana care (din intamplare) a avut ideea hashtag-ului. El a sugerat sa folosesti pad pentru a vorbi intre grupuri de oameni.
Privind spre galerie, lucrurile mergeau foarte bine, dar in cadrul companiei certurile deveneau din ce in ce mai evidente in randul fondatorilor. Pana cand Williams, intr-un alt act tipic al unui raufacator de film, sugereaza inlaturarea lui Jack Dorsey , o decizie cu care toata lumea din companie a fost de acord.
Cu Williams in calitate de CEO, Twitter a continuat sa creasca si numarul de utilizatori a ajuns sa creasca. Este suficient sa spunem ca numarul utilizatorilor unici a crescut cu 1.300% in 2009, de la 5 la 71 de milioane de utilizatori . Un succes exagerat. Problema a fost ca platforma a inceput sa cada continuu.
Povestea Twitter: Sfarsitul lui Evan Williams si intoarcerea triumfala a lui Jack Dorsey
Atat el, cat si Biz Stone stiau ca trebuie sa angajeze un numar mare de angajati pentru a duce treaba la bun sfarsit. Adevarul este ca Twitter a devenit un adevarat haos , in ciuda faptului ca avea 145 de milioane de utilizatori nu a generat prea multe venituri.
In cele din urma, confruntati cu aceasta situatie insuportabila, membrii consiliului de administratie Twitter au decis sa-l concedieze pe Evan Williams si sa-l readuca pe Jack Dorsey in functia de CEO. Dick Costolo , antreprenor si fost comedian, l-a inlocuit pe Williams ca CEO pana cand Jack Dorsey a preluat conducerea in 2015, unde ramane si astazi. Biz Stone a parasit compania in iunie 2011 din cauza lipsei de sprijin.
Istoria Twitter, reteaua de socializare care a revolutionat lumea media
Istoria Twitter de atunci si pana in prezent a fost calma, cu mai putine probleme tehnice si incalcari intre directori. Ramaneti in forma si aveti 330 de milioane de utilizatori activi lunar in intreaga lume.
Pe de alta parte, in ciuda faptului ca a fost intotdeauna in umbra Facebook, chiar si astazi este inca influent si stabileste tendinte . Nu exista niciun eveniment mondial sau stiri care sa nu fie comentate pe Twitter, de fapt acopera mai mult de un scenariu in direct inaintea oricarei mass-media.
Adevarul este ca Twitter se lupta de ani de zile pentru a-si mentine statutul de retea sociala de referinta, incorporand functii care multumesc utilizatorii veterani si ii atrag pe altii noi. Includerea mai multor fotografii sau gif-uri in tweet-uri, optiunea de a face sondaje, eliminarea limitei de caractere pentru mesajele private sau extinderea limitei de caractere la 280 au scopul de a aduce reteaua de socializare mai aproape de publicul sau.
Cu toate acestea, nu toate schimbarile de pe Twitter din ultimii ani au multumit pe toata lumea. Una dintre cele mai notorii a fost schimbarea cronologiei, in care tweet-urile ar aparea in ordinea relevantei si nu in ordinea cronologica.
Acest lucru nu i-a multumit prea mult pe fanii Twitter, care aveau sa inceapa in curand sa creeze hashtag-ul #RIPTwitter Trending Topic Desi nu este in cel mai bun moment de popularitate, continuam sa ne uitam la televizor conectat prin hashtag-uri. De fapt, multe personalitati din lumea politicii, sportului sau culturii folosesc platforma ca un alt mijloc de comunicare .
Chiar si o companie, o persoana sau un influencer isi poate pierde buna reputatie doar cu un tweet prost gestionat . Desi alte retele sociale precum Facebook si Instagram au un numar mai mare de utilizatori, viralitatea unui comentariu pe Twitter inca nu are concurenta directa .