More

    Cele 15 tipuri de atitudini si cum ne definesc

    Exista numerosi factori care pot modifica succesul sau esecul unei actiuni. Si este ca, desi avem posibilitatea reala de a o realiza, a face ceva nu este acelasi lucru cu a-l face bine: disponibilitatea noastra de a o face afecteaza motivatia si realizarea, gradul sau chiar perceptia sarcinii sau situatiei.

    Nu vorbim despre ceva care este fie A sau B, ci ca exista multe tipuri de atitudini , pentru ca despre asta vorbim, despre ce pot avea ei despre asta.

    Ce sunt atitudinile?

    Inainte de a intra sa punem in valoare diferite tipuri de atitudini, este necesar sa luam in considerare ceea ce putem considera atitudine in sine.

    In acest sens, primeste denumirea de atitudine fata de efectul ansamblului de credinte si valori relativ stabile in timp in dispozitia sau tendinta de a actiona intr-un anumit mod sau de a intreprinde un anumit tip de actiune. Este un aspect determinant in desfasurarea unei actiuni si a tipului de emotie generata de respectiva activitate sau mod de a interactiona cu o anumita situatie sau stimul.

    O atitudine poate fi mai mult sau mai putin generalizata, putandu-se referi la o zona extinsa sau chiar la un anumit tip de stimul (asa se intampla, de exemplu, cu prejudecatile etnice sau rasiale).

    Atitudinea fata de lume se naste din interactiunea dintre factorii biologici si ereditari (la fel ca aptitudinile sau trasaturile de personalitate, o parte dintre ele sunt favorizate de genetica fiecarui subiect) si factorii de mediu precum invatarea de-a lungul vietii subiectului.

    La fel, ele pot fi modificate activ prin antrenament sau simpla expunere la subiectul care genereaza atitudinea, de exemplu, asociind activitatea in cauza cu intariri pozitive sau negative bazate pe experienta.

    Functiile atitudinilor

    Prezenta unei anumite atitudini are patru functii de baza, asa cum a propus Katz in 1960.

    In primul rand au o functie utilitara sau instrumentala, in sensul ca permit sa se intreprinda si sa abordeze indeplinirea scopurilor celor care le au.

    O alta dintre functiile lor este aceea de cunoastere, deoarece permit atat procesarea, cat si chiar perceperea selectiva a informatiilor disponibile in mediu.

    A treia dintre functiile de baza ale atitudinilor este exprimarea valorilor, permitand sa se arate credintele din spatele actiunilor cuiva.

    In fine, si legata de cea precedenta, se remarca functia de aparare a sinelui, legata de pastrarea stimei de sine si a conceptului de sine prin permiterea autoafirmarii si autojustificarii propriilor acte.

    Tipuri de atitudini

    Este posibil sa gasim o mare varietate de tipuri de atitudini , clasificate dupa diverse criterii si fara a se exclude reciproc. Dintre acestea putem observa urmatoarele.

    1. Dupa valenta sa afectiva

    Una dintre modalitatile posibile de clasificare a emotiilor este prin valenta lor afectiva, in sensul modului in care permit evaluarea mediului si a situatiei. Putem gasi urmatoarele trei tipuri de atitudini.

    1.1. Atitudine pozitiva

    Unul dintre cele mai favorabile tipuri de atitudine este atitudinea pozitiva, prin care situatia sau expunerea la un stimul este vizualizata in asa fel incat interpretarea pozitiva si optimista sa fie favorizata indiferent daca se confrunta cu dificultati, aducand subiectul mai aproape de stimulare sau actiune si cautarea realizarii obiectivelor intr-un mod sanatos , increzator si general disciplinat. De obicei este contagioasa.

    1.2. Atitudine negativa

    Tip de atitudine care genereaza o viziune negativa si pesimista asupra realitatii, maximizand in general experienta aversiva si dand putina valoare sau nevazand direct aspectele pozitive ale situatiei. De obicei genereaza o evitare a actiunii sau un comportament plangator dincolo de ceea ce este rational , ceea ce face dificila atingerea obiectivelor. La fel ca si cea pozitiva, este de obicei contagioasa.

    1.3. Actitud neutra

    Putem considera ca o atitudine neutra aceea in care judecata si gandul nu sunt colorate de o emotionalitate nici pozitiva, nici negativa. Este unul dintre cele mai putin frecvente tipuri de atitudine si este de obicei tipic persoanelor care pretind a fi impartiale in judecatile lor.

    2. Clasificarea in functie de orientarea lor de activitate

    Un alt tip de clasificare, care nu este in contradictie cu cea anterioara, se refera la modul in care dispozitiile individuale genereaza o aproximare sau o orientare specifica fata de ideea de a desfasura un comportament sau activitate. In acest sens, putem evidentia urmatoarele.

    2.1. Actitud proactiva

    Un tip de atitudine in care se priorizeaza actiunea si cautarea autonoma si activa a unei imbunatatiri in desfasurarea sau desfasurarea activitatii sau o cautare autonoma a solutionarii problemelor care pot aparea. Este un tip de mentalitate care promoveaza creativitatea si generarea de valoare adaugata , precum si urmarirea realizarii obiectivelor actuale si chiar cautarea de noi provocari de realizat dupa aceea. Este foarte apreciat pe piata muncii.

    2.2. Actitud reactiva

    Acest tip de atitudine este legat si de performanta si implementarea comportamentelor, dar cu o mentalitate mai pasiva si dependenta de ceea ce este stabilit. O persoana reactiva va depinde in mare masura de instructiuni si resurse si va avea mai multe dificultati in a face fata unor probleme neprevazute, nefiind autonoma. Predispune la conformism si non-actiune daca nu exista nimic care sa o forteze.

    3. Clasificare in functie de motivatia de a actiona

    Un alt tip de atitudine care poate fi considerata apare nu atat din modul in care ne orientam spre activitate, cat din ceea ce ne motiveaza sa o facem. In acest sens putem gasi urmatoarele tipuri de atitudini.

    3.1. atitudine interesata

    Acest tip de atitudine implica faptul ca ceea ce urmareste subiectul in actiunea sa este realizarea propriilor obiective individuale , netinand in considerare sau valorificand foarte putin nevoile celorlalti.

    Se cauta propriul beneficiu, fie direct, fie indirect, iar acest lucru poate fi mai mult sau mai putin evident. Puteti cauta si beneficiul altora, dar trebuie sa raportati intotdeauna un fel de beneficiu personal (chiar daca este la nivel de consideratie sociala). Promoveaza un alt tip de atitudine pe care o vom vedea mai tarziu, cea manipulativa .

    3.2. atitudine altruista/altruista

    Subiectul cu acest tip de atitudine isi desfasoara actele cu scopul de a genera un beneficiu pentru altii sau indiferent de faptul ca poate sa nu genereze profit sau chiar ca poate cauza pierderi. Este neobisnuit, deoarece majoritatea actiunilor genereaza beneficii secundare subiectului insusi, chiar daca este la nivel psihic.

    4. In functie de relatia cu ceilalti

    Pe langa obiectivele in sine, atitudinile pot fi clasificate si in functie de modul in care interactionati cu ceilalti.

    4.1. Atitudine colaborativa/integrativa

    Un tip de atitudine foarte util, promoveaza interactiunea cu ceilalti , astfel incat fiecare sa isi poata atinge obiectivele si sa-si atinga obiectivele comune si individuale.

    4.2. atitudine manipulatoare

    Acest tip de atitudine este cea a celor care se folosesc voluntar si constient de ceilalti, obiectivandu-i pentru a-si obtine propriile obiective, a-si favoriza interesele sau a indrepta situatia catre un punct dorit de ei.

    4.3. atitudine pasiva

    Este un tip de atitudine derivata dintr-o viziune negativa asupra realitatii, in care exista o absenta a initiativei si a activitatii , nu urmarind abordarea actiunii, ci evitarea acesteia. La nivel personal, isi pot subordona dorintele celorlalti, fiind dependenti si neaparandu-si drepturile.

    4.4. atitudine agresiva

    Un mod de a actiona si de a prelua situatiile in asa fel incat drepturile proprii sa fie aparate independent de cele ale altora, ignorandu-le sau subevaluandu-le daca sunt contrare celor ale subiectului insusi.

    4.5. atitudine asertiva

    Un tip de atitudine in care subiectul isi apara propriile opinii si drepturi in mod consecvent, dar respectandu-le pe cele ale altora si fiind flexibil in asa fel incat celalalt sa fie respectat si sa se acorde spatiu negocierii.

    4.6. atitudine permisiva

    Acest tip de atitudine este in mare masura legat de tendinta de a fi extrem de flexibil, permitand si evaluand abateri de la norma .

    5. Dupa tipul de elemente folosite pentru evaluarea stimulilor

    Un alt tip de atitudine este legat de modul nostru de procesare a realitatii sau de tipul de aspecte care sunt folosite pentru a evalua fiecare situatie.

    5.1. Atitudine emotionala/emotionala

    Atitudinea emotionala sau emotionala este aceea a acelor oameni care tind sa se bazeze pe emotional si isi pretuiesc afectiunile proprii si ale celorlalti. Ei tind sa fie mai generosi, romantici si afectivi atat in ​​interactiunile lor, cat si atunci cand evalueaza situatiile (uneori chiar contrar rationalitatii).

    5.2. atitudine rationala

    Este experimentat de persoanele care se bazeaza pe utilizarea logicii si a ratiunii atunci cand evalueaza realitatea, ignorand adesea aspectele irationale sau emotionale.

      Recente

      Pe acelasi subiect