More

    Dislexia: 10 orientari de interventie pentru educatori

    Dislexia a devenit una dintre cele mai frecvent diagnosticate tulburari in populatia de copii in ultimii ani. Desi este foarte complexa depistarea unui procent exact de prevalenta din cauza problemei stabilirii riguroase a unui diagnostic clar, ultimele studii afirma ca aproximativ 15% dintre elevii scolari prezinta aceste dificultati.

    Din acest motiv, pare din ce in ce mai necesar sa se defineasca care orientari psihopedagogice si psihologice sunt mai eficiente pentru a deservi eficient acest grup de populatie.

    Dislexia: principalii indicatori

    Dislexia este nomenclatura uzuala care primeste Tulburarea Specifica de Invatare (TEA) legata de prezenta dificultatilor in capacitatea de a citi si de a scrie . Conform celor furnizate de Manualul Statistic al Tulburarilor Mintale in versiunea sa cea mai actualizata (2013), se refera la prezenta dificultatilor in recunoasterea fluenta a cuvintelor, decodificarea slaba a lecturii in capacitatea de ortografie si deficitele in intelegerea citirii.

    Poate fi insotita si de modificari in exprimarea scrisa sau rationamentul matematic , care trebuie specificate suplimentar in diagnosticul initial. Un alt aspect cheie este prezenta unui nivel pastrat al capacitatii intelectuale generale, motiv pentru care ASD-Literacy este incompatibila cu niveluri semnificative de dizabilitate mintala si nici nu poate fi explicata prin deficite senzoriale, vizuale sau auditive. Dificultatile indicate trebuie sa fie persistente pe o perioada minima de sase luni si trebuie sa provoace o interferenta semnificativa in dezvoltarea academica a elevului.

    Mai precis, la observarea urmatoarelor comportamente prezentate mai jos, se poate suspecta prezenta unui TSA-Alfabetizare, din care se stie ca este necesara propunerea unei evaluari psihopedagogice exhaustive care sa coroboreze indicatiile mentionate:

    • Amplasare modificata sau omisiune la scrierea literelor care alcatuiesc un cuvant.
    • Dificultate in dobandirea capacitatii de citire, fluenta scazuta a citirii.
    • Confuzie sau uitarea unor cuvinte .
    • Dificultate la stabilirea succesiunii temporale intre zile, luni etc.
    • Atentie alterata si dificultati de concentrare.
    • Stapanire mai mare in sarcinile manipulative fata de activitatile verbale.
    • Mai bine exprimarea orala decat cea scrisa .
    • Lipsa de stapanire a alfabetului sau a tabelelor inmultirii.
    • Trebuie sa citesti un text de mai multe ori , intelegere slaba a scrisului.
    • Stapanire mai mare a capacitatii creative sau imaginative.

    Orientari in atentia educationala la copiii cu dislexie

    In calitate de educatori, este esential sa tinem cont de urmatoarele indrumari atunci cand ai de-a face cu un copil cu aceasta particularitate, deoarece o atitudine empatica, intarindu-i potentialitatile si flexibile in functie de dificultatile lor va avea un efect protector pentru a evita conceptul de sine scazut sau probleme de stima de sine si chiar situatii pe termen lung de esec scolar:

    1. Stabiliti un obicei zilnic de lectura cu o durata maxima de aproximativ 20 de minute

    Se recomanda ca continutul lecturii mentionate sa fie de interes pentru copil, indiferent daca este o poveste, o revista sau o benzi desenate. Punctul relevant este ca dobanditi o atitudine pozitiva pentru lectura. De asemenea, va fi necesar sa se evalueze daca volumul de lecturi scolare care urmeaza sa fie efectuate in timpul cursului ar trebui limitat.

    3. Flexibilitate in corectarea ortografiei

    Pare mai eficient sa lucrezi cu 3-4 reguli ortografice ca prioritate pana cand acestea sunt stapanite , pentru a adauga ulterior altele noi.

    5. Furnizati declaratii si solicitari scurte, concise

    Folositi propozitii scurte pentru a oferi instructiuni folosind suport vizual care poate servi drept referinta. Indicatiile trebuie segmentate si exprimate treptat. De asemenea, pare esentiala adaptarea enunturilor de exercitii si examene astfel incat acestea sa poata fi intelese de catre copil, permitand clarificari explicative specifice.

    6. Stabiliti un plan de obiective adaptat fiecarui caz

    Aceste obiective trebuie sa specifice obiective realiste si realizabile pentru student, fie saptamanal, lunar sau trimestrial.

    7. Facilitati o planificare a activitatilor temelor pentru acasa, a examenelor cu mult timp inainte

    In acest fel, elevul cu dislexie isi va putea organiza timpul de studiu , dozandu-si munca pentru a evita senzatia de a fi coplesit.

    8. Intariti pozitiv efortul depus de elev

    Acest lucru trebuie facut prin neprioritizarea rezultatului obtinut la nivel cantitativ . In multe cazuri se constata o scadere a motivatiei de a face munca scolara, pentru care sprijinul educatorului va fi esential pentru copil.

    9. In calitate de educatoare, evitati comparatiile cu alti copii din clasa, cu fratii etc

    Dupa cum s-a indicat, este foarte comun ca stima de sine a acestui tip de elev sa fie afectata. Acest fapt poate dauna foarte mult performantei lor academice si atingerii potentialului lor .

    10. Subliniaza-ti autonomia atunci cand isi fac temele

    Este foarte pozitiv sa transmitem elevului ideea capacitatii lor potentiale de invatare. Se recomanda sa fugiti de supraprotectia cu privire la nerespectarea responsabilitatilor academice.

    Datorita capacitatii cognitive generale pastrate, copilul este capabil sa-si asume obligatiile scolare, chiar daca acestea sunt adaptate dificultatilor sale specifice. Aplicarea acestor adaptari este evaluata de la centrul de invatamant pentru a adapta cantitativ si calitativ metodologia, criteriile de corectare si obiectivele de invatare pentru fiecare elev in mod individual.

    In concluzie

    Dupa cum se mentioneaza in text, asimilarea prezentei dificultatilor psihopedagogice la elev este de obicei un proces care poate interfera semnificativ cu dezvoltarea psihologica a copilului, determinand in anumite situatii o inrautatire a situatiei diagnostice initial ridicate. Din acest motiv, depistarea si interventia precoce a deficitelor indicate este un proces fundamental pentru a preveni deteriorarea ulterioara a diferitelor zone vitale ale minorului, fie in aspectul academic sau emotional.

      Recente

      Pe acelasi subiect